Forældrebestyrelsen

Læs her om vores samarbejde med forældrebestyrelsen

Forældrebestyrelsen består af max 7 medlemmer og 2 suppleanter valgt i forældrekredsen samt 2 medarbejdere valgt i personalegruppen, institutionslederen og den pædagogiske leder. 


Der afholdes valg til forældrebestyrelsen en gang om året i institutionen. Valget finder sted i april/maj. Valgperioden påbegyndes lige efter valget og løber i 2 år.


Der indkaldes til 4-5 møder i valgperioden. Formanden og institutionslederen udarbejder i fællesskab dagsordenen.


Forældrebestyrelsen er med til at fastsætte principper for samarbejdet mellem hjem og dagtilbud samt principper for børnerelaterede udgifter. Medlemmerne har mulighed for at deltage ved ansættelser i institutionen. Forældrebestyrelsen inddrages i udarbejdelsen, evalueringen af og opfølgning på den pædagogiske læreplan.

Hvis du ønsker at få kontakt til forældrebestyrelsen i Mælkevejen-Helgesvej, vil deres kontakt oplysninger fremgå på informationstavlerne i institutionen.

Referat for seneste forældrebestyrelsesmøde

  • 30. Januar 2024

    Deltagere:
    Michael, Tina, Helle-Mai, Charlotte, Kirsten og Henriette
    Afbud fra Christina og Dalina. Fraværende Niels-Christian


    Referent: Henriette


    1. Valg af ny formand


    Vi udskyder punktet til næste møde. – Vi har fået en tilbagemelding på, at vi
    ikke skal afvikle ekstraordinært valg, ud fra at nogen er trådt ud af
    bestyrelsen.


    2. Valg af næstformand

    Vi udskyder punktet til næste møde.


    3. Info om byggeri


    Der er afleveringsdato d. 18.03.24 og der er opstart af nye børnegrupper d.
    08.04.24.
    Der har været små udfordringer undervejs med manglende parkeringspladser
    på grund af at håndværkerne optager dem. Dette er der kommet styr på nu.
    Vi har været udfordret på flere strømsvigt, da håndværkerne trækker noget af
    deres strøm fra vores anlæg.
    Bussen har ikke været stabil pga. syge chauffører og en bus, der har været på
    værksted, men nu er vi snart i mål og alle glæder sig til det står færdigt.
    Vi er inde og se byggeriet.

    4. Info om sparekatalog

    På byrådsmøde d. 07.02.24 skal sparekataloget drøftes igen.
    Det der skal træffes beslutninger om, er den besparelse der ligger i at reducere
    åbningstiden. Hvis det får betydning for Mælkevejen-Helgesvejs åbningstid,
    tager vi det ind i bestyrelsen, som får indflydelse på hvor reduktionen skal
    tages fra.
    Der skal også træffes beslutning om fordelingsnøglen på pædagoger og pædagogmedhjælpere, som lige nu økonomisk ligger på 60/40. Denne beslutning ligger op af, at der er rekrutteringsvanskeligheder på pædagoger.


    5. Input til forælder foldere (se vedhæftede bilag)


    Bestyrelsen er positiv omkring forældrefolderne og på mødet tilføjer vi i fællesskab vigtige pointer til dem. Ledelsen arbejder videre med dem og tager dem med til næste bestyrelsesmøde.


    6. evt.


    Tilbagemelding på at der har været meget glat i indgangen. – Det ved vi godt. Der er en aftale med Materielgården, der skal salte parkeringspladsen, som har haft meget travlt i denne vinter og derfor har vi ikke fået saltet hver dag. Vi har en aftale om, at dem der åbner, strør sand / salt fra lågen og hen til indgangen, men der har været dage hvor det ikke er blevet gjort og det laver vi en ny plan
    for til næste vinter.
    Der bliver spurgt til hvornår vi melder ud hvordan personalet er fordelt på grupperne. Dette gør vi inden vinterferien.
    Der bliver spurgt til hvorfor udmeldelsen kom på Aula fremfor på et forældremøde.
    Begrundelsen kom på baggrund af nogle få forældre, med reaktioner, som ikke var konstruktive.
    Dette mente vi ikke skulle ind på et forældremøde, som er en beslutning, der er truffet sammen med forvaltningen. De pågældende forældre, blev alle inviteret ind til en dialog, hvilket nogle sagde ja tak til og andre sagde nej tak til.
    Vi har besluttet, at Mælkevejen-Helgesvej skal have et nyt navn i forbindelse med
    omorganiseringen. Denne proces starter vi op på personalemøde i denne uge. Vi tænker meget over, hvad et navn kan sende af signaler. Fx. Blæksprutten, som kan signalere at her har vi altid travlt.
    Dette synes bestyrelsen er en god ide, og der kommer forslag til, at vi ikke har et navn med æ, ø
    eller å ud fra den mangfoldighed af nationaliteter, der er repræsenteret i institutionen.
    Vi slår en pædagogstilling op i denne uge og har samtaler d. 26.03.24. Bestyrelsen må meget gerne være repræsenteret til samtalerne, hvis nogen kan den pågældende dato.
    Der er tilbagemelding på, at der er kommet godt gang i billeder på Aula og positiv tilbagemelding fra bestyrelsen på, at vi har meldt ud hvilke temaer, vi har særlig fokus på.
    Vi skal i bestyrelsen fremover drøfte principper for at holde fødselsdag i institutionen. Vi har mange børn og derfor også mange fødselsdage med meget kage.
    Forslag om at beskeden på lågen til Helgesvej skal omformuleres, så forældre ikke tror de skal lade være med at lukke lågen!
    Vi siger pænt farvel og tak til Michael og takker for hans indsats som formand.

  • 25. Oktober 2023

    Deltagere: Michael, Helle Mai, Tina, Christina, Rikke, Dalina, Niels Christian,
    Mikael, Charlotte, Kirsten, Henriette.

    1. Godkendelse af referat fra sidst

    Godkendt

    2. Info om medlemmer – valg af ny næstformand

    Der er kun tre medlemmer mødt op i aften, derfor bliver det svært. Dette punkt udsættes til næste møde.
    Michael går ud af bestyrelsen til 01.02.24 pga. flytning. Rikke flytter til en anden by, så derfor går hun også ud af bestyrelsen. Carsten er også flyttet og ikke længere med i bestyrelsen.
    Vi skal have valgt nye medlemmer ind inden d. 15.01.24, da et kommende sparekatalog skal i høring gennem bestyrelsen. Kirsten og Henriette finder en dato på et valg til bestyrelsen inden udgangen af 2023.
    Kirsten og Henriette laver et kort skriv på, hvad det vil sige at sidde i en bestyrelse, som bestyrelsen godkender inden den sendes ud til alle forældre.

    3. Info om byggeri – fremtidens børnehus

    Byggeriet er 14 dage bagud, da der har været en fejlberegning på størrelsen af de plader der skal ligge på taget.
    Kirsten og Henriette fremlægger den plan der er for institutionen når byggeriet står færdigt. Vi informerer løbende om processen. Både Helgesvejs og Mælkevejens forældre var meget begejstrede.

    4. Info om brochure – forældres input – årshjul

    Vi er gået i gang med at lave en brochure til forældre.
    Kirsten og Henriette efterspørger input fra forældre til, hvad der er relevant information i en brochure. Send gerne noget på mail. Der er forslag om billeder af relevant påklædning til de forskellige årstider.
    I forhold til årshjul er forældrekaffe med juleklip svært i november, da vi ikke har et køkken, men vi påtænker at byde på kaffe, når byggeriet står færdigt.

    5. Info om nyansatte

    Vi har ansat en pædagog fra 01.11.23 på Helgesvej, der hedder Amanda. Amanda kommer fra specialområdet.
    Vi har ansat en pædagog, der hedder Brian i Mælkevejens børnehave fra d. 20.11.23, da vi ønsker på sigt at tage Sana ud af børnetimer, for at løse AKT, sprog og familievejlederopgaven.
    Vi har ansat Heidi, som er pædagog. Hun starter d. 01.01.24
    Vi har ansat Matilde som ekstra medhjælper i børnehaven.
    Vi har ansat Mikael som ny afdelingsleder. Lotte overtager Mikaels timer på Helgesvej. Denne info kommer på Aula torsdag eller fredag.

    6. Logbog – dokumentation

    Tina refererer fra en seddel i Helgesvejs forældre postkasse, hvor der spørges til følgende:
    Der er ønske om flere billeder på Aula. (vi fik ikke oplyst om at der har været udfordringer med flere enheder der ikke kan samarbejde med Aula. Dette er vi ved at få løst) Vi kan ikke love, at der er billeder hver dag, men vi ønsker selvfølgelig, at der ofte er billeder med små overskrifter, som der kan blive til en dialog i hjemmet, også fra de indendørs legemiljøer.
    Forældre ønsker information om, hvilket tema vi har opmærksomhed på i forhold til leg og læring. Vi snakker om, hvordan vi kan gøre det, uden at det bliver noget der kræver en ekstra ressource. Der vil ligesom tidligere blive mere info om temaer i vores nyhedsbreve.
    Forældre ønsker viden om hvorfor nogle børn har en mappe og andre ikke har. Dette skal vi nok melde mere klart ud så det giver mening for alle.

    7. Kommunikation mellem personale og forældre (ønsket punkt fra sidste møde)

    Vi taler om mængden af forældre samtaler og hvornår de tilbydes. Vi ønsker at informere nye
    forældre om hvordan opstarten i institutionen har været efter ca. 3 måneder, men da vi oplever at forældre ofte får de samme oplysninger igen, ud fra at der altid er et tæt samarbejde i indkøringsfasen, er vi ved at kigge på om denne samtale skal ligge senere.
    Vi ønsker at der altid er et formål med vores forældresamtaler, og vi har ud fra familiers forskelligheder forældre der tilbydes flere samtaler.
    Det er altid en mulighed for forældre at ønske en samtale hvis der er noget man ønsker yderligere dialog omkring.
    Vi har en opmærksomhed på at begrænse forstyrrelser ind i legemiljøer hvor en voksen er aktiv
    sammen med børnene. Derfor er det vigtigt at forældre går til de voksne der ikke er i gang med en aktivitet.
    Det at alle børn har en kontaktpædagog er primært ud fra at der skal være en ansvarlig, hvis der skal oprettes en børnesag, observeres særligt på et barn eller indkalde tværfaglige
    samarbejdspartnere til sparring. Vi ønsker at forældre kan have dialog med alle personaler. Der kan selvfølgelig være emner som pædagogmedhjælpere ikke går ind i.

    8. Sukkerpolitik (ønsket punkt fra sidste møde)

    Dette punkt udsættes til næste møde i januar.

    9. evt.